خلاقیت چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

پنجشنبه, 29 اسفند 98
خلاقیت چه مزایایی برای سلامتی دارد؟


ما به دلیل لذتی که از کارهای خلاقانه ای همچون نویسندگی، بازیگری، نقاشی و... می بریم، به سراغ این قبیل فعالیت های می رویم به طور شهودی می دانیم که خلاقیت برای ما خوب است و اعمال خلاقانه ما را خوشحال می کند. در این یادداشت درصدد آنیم که بدانیم علم در مورد مزایای خلاقیت چه می گوید؟

برخی از افراد فعالیتهای خلاقانه را به عنوان سرگرمی دنبال می کنند و برخی برای زندگی خود این کار را انجام می دهند، اما مهم نیست که چه راهی را برای رها کردن تصورات و نیاز به بیان آزادانه خود طی کرده ایم ، مهم این است که ما انسانیم و تلاش های خلاقانه نیز بخشی از وجود انسانی ما است.

تاریخچه خلاقیت در ما به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد : 
بیش از 39.900 سال پیش ، اجداد ما برخی از اولین نشان های خود را - حاشیه هایی از اعضای بدن و نقش های حیوانات - بر روی دیوارهای غارها جا گذاشتند. به جرات می توان گفت که خلاقیت در خون انسان ها است.؛ قوه خلاقیت به مرور زمان در خدمت کامل آدمی قرار گرفته است، زیرا ما آموخته ایم که ابزار و پناهگاه درست کنیم ، غذا بپزیم ، داروهایی را برای بیماری های مختلف درست کنیم و از استخوان های حیوانات ابزار آلات مختلف بسازیم.

تحقیقات زیادی در زمینه پزشکی نشان داده است که هنر - و به طور مشخص تر خلاقیت - برای بهزیستی و سلامت روح و جسم ما بسیار مفید است. در ادامه ، به برخی از فوایدی که تلاشهای خلاقانه - از نوشتن تا نواختن - می تواند به ارمغان بیاورد ، نگاه کوتاهی خواهیم انداخت.

افزایش سلامت روان


به طور علمی اثبات شده است طراحی ، نقاشی مجسمه سازی از جمله هنرهایی می باشند که می توانند به مردم در مقابله با انواع مختلف آسیب ها کمک کند هدر ال استیکی و جرمی نوبل در 
مقاله ای با عنوان ارتباط بین هنر ، شفابخشی و بهداشت عمومی، (2010) ، نشان داده اند هنر به افراد کمک می کند تجربیات دردناکی همچون داشتن سرطان را که بیان آنها بسیار دشوار است، بیان کنند. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد، فعالیت خلاقانه موجب حفظ هویت مثبت در افراد می شود. تعدادی از تحقیقات همچنین نشان داده اند که فعالیت های خلاقانه ای همچون نوشتن می تواند به مردم در غلبه بر تروما و مدیریت احساسات منفی کمک کند. در یک مطالعه کیفی (2006) که بر روی مردانی که در کودکی مورد بدرفتاری شدید قرار گرفته شده بودند انجام شد مشخص گردید نوشتن در مورد تجربیات آسیب زا اجازه می دهد روند درمان از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
مطالعه ای در سال 2001 نشان داد كه درخواست از مردم برای نوشتن در مورد تجربیات مثبت و "بهترین تجربیات خود" افزایش احساس بهزیستی روانشناختی همراه بود.

اثرات تقویت کننده بر روی مغز


تحقیقات نشان می دهد که یادداشت کردن اتفاقات معمول روزانه می تواند عاملی در جهت تقویت یادگیری و حافظه افراد باشد. این پژوهش تصریح می کند که زمانی اثر نوشتن کارآمدتر خواهد بود که شما بر روی کاغذ مطالب خود را یادداشت کنید. 

اما نوشتن تنها راه رسیدن برای دست یابی به ذهنی قدرتمند نیست بنا بر گزارش های آلبرت انیشتین موسیقی بخشی از زندگی او بوده است چنانچه اگر او یک فیزیکدان نبود ، مطمئناً در نوازندگی حرفی برای گفتن داشت. پژوهش منتشر شده در سال 2014 نشان می دهد كه افراد دارای آموزش موسیقی - مانند افرادی كه نواختن یک ساز را آموخته اند - ارتباط بین دو نیمکره مغز بهتری نسبت به افراد عادی دارند.


از دیگر کارهای خلاقانه که می توانند شناخت آدمی را بهبود ببخشند بازیگری است. یک 
مطالعه در سال 2004 نشان داد که افراد مسن که به شرکت در اجراهای تئاتر رغبت نشان داده و در این حوزه فعالیت داشته اند، بعد از 4 هفته بهزیستی روانی خود را بهبود بخشیده اند. آنها همچنین عملکرد شناختی و توانایی حل مسئله بهتری را نسبت به افراد عادی داشته اند.

مزایای سلامت جسمانی


مطالعات نشان داده است كه افرادی كه در مورد تجربیات آسیب زای خود در دوران کودکی نوشته اند ، از نظر آماری پیشرفتهای چشمگیر در كاهش مراجعه به پزشكان و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن دارند. ن
تایج پژوهش انجام شده در سال 2004 توسط پتریک و همکاران نشان می دهد که افرادی که تجارب هیجانی خود را به صورت نوشتارهای منظم درآورده اند، در تقویت سیستم ایمنی بدن خود افزایش چشمگیری را تجربه کرده اند و تعداد لنفوسیت های CD4 + در این افراد افزایش پیدا کرده است.


فعالیت های خلاقانه دیگری همچون موسیقی نیز دارای اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی است. نتایج پ
ژوهش انجام شده در سال 2007  نشان می دهد موسیقی به روشهای مختلفی بر ذهن ما تأثیر می گذارد ، سیستم لیمبیک را تحریک کرده و پاسخ ما را به محرکهای استرس زا تعدیل می کند.


فعالیت های خلاقانه مداوم در رسیدن به حالت فلو کمک می کند. حالت فلو حالتی است که شما در هنگام فعالیت بر روی کار مورد علاقه خود احساس لذت و غرق شده گی کرده و گذر زمان و خستگی ناشی از فعالیت خود را حس نمی کنید. با 
افزایش میزان ترشح دوپامین در مغز، میزان کسب این حالت بیشتر شده که نتیجه آن کاهش اضطراب، کاهش ضربان قلب و افزایش آرمیدگی می باشد.